Oznaczenia spotykane na oponach
   09/13/2016 11:01:28    Comments 0

Na oponach samochodowych stosuje się całe mnóstwo oznaczeń. Poniższe zestawienie jest pomocne, by odnaleźć się w gąszczu tych oznaczeń.

OZNCZENIA DODATKOWE NA OPONACH:

 

BLT - wypukłe czarne litery (Raised Black Letters)

 

RBL – wklęsłe czarne litery (Recessed Black Letters)

 

BSW – czarne litery (black Sidewall)

 

OWL – białe litery (Outlined White Letters)

 

ORWL – białe obwódki liter

 

EMT, EXT, ROF – opona umożliwiające kontynuowanie jazdy po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Extended Mobility Tyre, Run ON Float, DSST – oznaczenie Dunlop)

 

TWI – identyfikator informujący o umieszczeniu w oponie wskaźnika zużycia bieżnika. (Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej minimalna, dopuszczalna głębokość bieżnika wynosi 1,6 mm)

 

DOT – oznacza, że opona jest zgodna ze wszystkimi normami bezpieczeństwa ustanowionymi przez Amerykański Departament Transportu (Departament of Transportion). Obok znajduje się ciąg cyfr i liter do 12 znaków, oznaczający kod identyfikacyjny lub numer seryjny opony (zobacz kod zgodności z normami USA)

 

FP, RFP, MFS, RPB, FR, ML – zabezpieczenie przed uszkodzeniem krawędzi felgi, tzw. ochraniacz felgi (Fringe Protektor, Rim Fringe Protektor), oznaczenie MFS (Maximum Flanfe Shield) stosowane jest w marce Dunlop.

 

RF, XL – opona wzmocniona o zwiększonej ładowności (Extra Load)

 

C – opona o podwyższonej ładowności do samochodów dostawczych

 

R/F, Reiff. - opony Run Flat (technologia: jazda bez powietrza; opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia)

 

RF ROF, RFT R/F - opona wzmocniona (Reinforced - XL) jednolite oznaczenie opon marek Goodyear i Dunlop umożliwiających jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie RunOnFlat)

 

RSC Run Flat - System Component, opona typu Run Flat Bridgestone

 

SST - (Self Supporting Technology = RunOnFlat) opona pozwalająca na kontynuowanie jazdy nawet po jej przebiciu gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe

 

DSST- opona umożliwiająca jazdę po przebiciu ogumienia z zerowym ciśnieniem powietrza w oponie (Dunlop Self Supporting Technology = RunOnFlat)

 

LI – wskaźnik maksymalnej nośności opony (Load Index) – patrz tabela indeksów nośności

 

SI – wskaźnik maksymalnej prędkości użytkowania opony (Speed Index) - patrz tabela indeksów prędkości

 

LR – oznaczenie niskich oporów toczenia

 

LT – oznaczenie umieszczone przed rozmiarem, wskazuje na przeznaczenie opony do samochodów 4x4 i dostawczych (Ligt Truck - stosowane w USA)

 

P – oznaczenie umieszczone przed rozmiarem, wskazuje na przeznaczenie opony do samochodów osobowych (Passanger - stosowane w USA)

 

PAX - opona Michelin zero ciśnieniowa, ze stabilnym pierścieniem wewnątrz

 

R – opona radialna (Radial)

 

M+S – błoto i śnieg. Oznaczenie wymagane na oponach zimowych i całorocznych (Mud+Snow)

 

TL – opona bezdętkowa (Tubless Tyre)

 

TT – opona dętkowa (Tuble Type Tyre)

 

G1 – czujnik kontroli ciśnienia

 

ZP – Zero Pressure - opony pozwalające na kontynuowanie jazdy w przypadku nagłej utraty ciśnienia. Technologia Michelin.

 

INSIDE - ta strona opony, powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta

 

OUTSIDE -  oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz

 

LEFT - opona do montażu po lewej stronie samochodu

 

RIGHT - opona do montażu po prawej stronie samochodu

 

ROTATION - kierunek toczenia opony

 

REAR -  opona przeznaczona na tylną oś pojazdu

 

RETREAD -  opona bieżnikowana

 

cord -  ochrona felgi na ściance bocznej opony

 

BasePen -  opona posiada elektrostatyczne uziemienie (w rowku biegnącym przez środek bieżnika znajduje się krzemionkowa mieszanka, która odprowadza ładunki elektryczne).

 

JLB -  (Jointless Nylon Bandage) bezkońcowe opasanie nylonowe, stosowane w oponach Dunlop

 

SEAL - opona z systemem samouszczelniającym

 

Studdable - opony przystosowane do montowania kolców.

 

UHP -  (Ultra High Performance)

 

Oznaczenia stosowane przez producentów pojazdów:

 

# homologacja dla opon do samochodów marki Fiat

 

* homologacja dla opon do samochodów marki BMW

 

a homologacja dla opon do samochodów marki Audi/VW

 

A amerykańska wersja Scorpiona STR

 

AM8 homologacja dla opon do samochodów marki Aston Martin

 

AM9 homologacja dla opon do samochodów marki Aston Martin

 

AMS homologacja dla opon do samochodów marki Aston Martin

 

B homologacja dla opon do samochodów marki Audi

 

C1 homologacja dla opon do samochodów marki Chrysler

 

J homologacja dla opon do samochodów marki Jaguar

 

K1 homologacja dla opon do samochodów marki Ferrari

 

K2 homologacja dla opon do samochodów marki Peugeot 1007

 

M0/M01 homologacja dla opon do samochodów marki Mercedes

 

N0/N1/N2/N3/N4 homologacja dla opon do samochodów marki Porsche w zależności od modelu

 

OE opony na pierwszym wyposażeniu samochodu

 

R01 homologacja dla opon do samochodów marki Audi Quatro