Co możemy zrobić, by jeździć bezpieczniej i maksymalnie wydłużyć okres eksploatacji posiadanych opon?
Na początek warto wypracować sobie nawyk regularnego sprawdzania poziomu zużycia bieżnika, aby monitorować, czy opony wymagają wymiany. Opony przeznaczone do samochodów osobowych, 4x4 i dostawczych są wyposażone w znaczniki zużycia ogumienia przyjmującego postać gumowego paska wtopionego w bieżnik. Gdy bieżnik opony zużyje się w dopuszczalnym stopniu, wysokość bieżnika zrówna się ze znacznikiem i oznacza to potrzebę wymiany opony na nową. Nierównomierne zużycie bieżnika, tylko w niektórych miejscach może sugerować niewłaściwy poziom ciśnienia w kole.
Przykłady najpopularniejszych objawów zużycia bieżnika:
Zużycie częściowe
Nierównomierne ścieranie się powierzchni bieżnika przyjmujące postać karbów i zafalowań jego głębokości można spotkać najczęściej na oponach zamontowanych na przedniej osi. Przyczyną może być niewyważenie opon lub zużycie elementów układu kierowniczego i zawieszenia.
Krawędzie z garbami
Gdy krawędzie bieżnika przyjmują wygląd zębów piły lub są wystrzępione, powodem może być przypadkowe szorowanie o nawierzchnię drogi. Rozwiązanie tego problemu polega na ustawieniu zbieżności kół. Odpowiednia głębokość bieżnika decyduje o odpowiedniej właściwości opony. Spadek lub zmiany przyczepności opony na mokrych nawierzchniach może wskazywać na dostateczne zużycie bieżnika. Gdy głębokość bieżnika osiągnie 1,6 mm, opona kwalifikuje się do wymiany.
Zużywanie się części środkowej opony
Przy zbyt mocnym napompowaniu opony, większość obciążeń spoczywa na środkowej części bieżnika i zużywa się ona szybciej niż pozostała powierzchnia. Takie nierównomierne zużywanie się bieżnika skraca czas przydatności opon do eksploatacji. Poziom ciśnienia w oponach powinien być poddawany regularnym kontrolom. Nieprawidłowości w zużywaniu się opon może mieć również związek ze złym ustawieniem geometrii kół lub innymi problemami mechanicznymi.
Zużycie obu krawędzi bieżnika
Taki sposób zużycia oznacza, że opona była poddana eksploatacji przy zbyt niskim ciśnieniu. Trwałość bieżnika spada w szybkim tempie poprzez jego zużywanie na na barkach opony. Zbyt niskiemu ciśnieniu w oponie towarzyszy również wydzielanie się w niej nadmiernej ilości ciepła, co dodatkowo przyśpiesza zużycie. W tym przypadku mamy też do czynienia z większym poborem paliwa poprzez zwiększony opór toczenia powodowany przez koła.