Najczęściej spotykane opony na rynku posiadają bieżnik asymetryczny, bądź kierunkowy. Jakie mają właściwości i w czym są lepsze od opon symetrycznych?
Obecny rynek ogumienia samochodowego oferuje nam opony o symetrycznej, asymetrycznej i kierunkowej rzeźbie bieżnika. Najczęściej spotykamy się z dwoma ostatnimi wariantami. Bieżnik symetryczny posiada najmniej zaawansowaną konstrukcją i coraz rzadziej spotykany. Opony te są głównie polecane do samochodów miejskich i kompaktowych oraz dostawczych i ciężarówek.
Zalety opon asymetrycznych i kierunkowych
Bieżnik o kierunkowej budowie bardzo dobrze radzi sobie z odprowadzaniem wody oraz wykazuje dużą odporność na aquaplaning. Najlepiej zaprojektowane wzory opon kierunkowych są bezkonkurencyjne na mokrej nawierzchni.
Asymetryczny wzór bieżnika opiera się na zastosowaniu większych klocków od zewnętrznej strony auta. Zwiększają one przyczepność na zakrętach i na suchej nawierzchni. Zaś wewnętrzna część opony asymetrycznej odpowiada za bezpieczeństwo na mokrej drodze. Opony takie najczęściej dedykowane są do montażu w autach o dużej mocy silnika.
Ze względu na to, że niemożliwe jest jednoczesne poprawienie wszystkich osiągów, producenci szukają "złotego środka". Opony różnych marek mogą różnić się zmiennymi właściwościami w wielu obszarach, w zależności od założonych priorytetów przy konstrukcji danego modelu.
Wady rożnych rodzajów bieżników
Najłatwiej opisać wady nowoczesnych bieżników porównując je z oponą symetryczną. Można tu wymienić:
- wyższa cena opon kierunkowych i asymetrycznych,
- konieczność krzyżowego przekładania kół w samochodach 4x4 – najlepiej co 10-15 tys. km – z wymogiem przełożenia opon na felgach,
- koło zapasowe będące oponą kierunkową z 50% prawdopodobieństwem będzie założone odwrotnie do kierunku jazdy,
- opony kierunkowe są bardziej podatne na zjawisko „ząbkowania”.
- opony kierunkowe generują podczas pracy nieco wyższe poziomy hałasu niż opony asymetryczne.
Prawidłowy montaż opon asymetrycznych i kierunkowych
Wygląd opony asymetrycznej
Opony asymetryczne charakteryzuje, to że boki różnią się od siebie, posiadają inną część wewnętrzną i zewnętrzną. Jest ona również odpowiednio oznaczona poprzez napisy INSIDE (do wewnątrz) i OUTSIDE (na zewnątrz) widniejące na boku opony.
Wygląd opony kierunkowej
Na oponie kierunkowej znajdziemy oznaczenie kierunku rotacji w postaci strzałki; strzałki z napisem "rotation" lub w inny sposób jednoznacznie wskazujący na prawidłowy kierunek toczenia. Wzór bieżnika takiej opony układa się w literę V lub U.