Nowe opony mogą być przechowywane przez trzy lata od daty produkcji bez żadnej szkody dla jakości ogumienia i późniejszego użytkowania. Jedynym warunkiem jest zapewnienie odpowiednich warunków składowania. Jak przechowywać opony we własnym zakresie, by maksymalnie wydłużyć ich przydatność do użytkowania?
NIE ZAJMUJEMY SIĘ PRZECHOWYWANIEM OPON. PROSZĘ TRAKTOWAĆ TEN ARTYKUŁ JEDYNIE INFORMACYJNIE
Dla osób wygodnych lub niemających odpowiednich warunków serwisy wulkanizacyjne oferują usługę polegającą na przechowywaniu kompletu opon już od kilkudziesięciu złotych za sezon od sztuki. Takie warsztaty mają przygotowane odpowiednie zaplecze, by nasze opony przeczekały do następnego sezonu w jak najlepszym stanie.
Właściwe przechowywanie opon jest niezbędne, by w kolejnym sezonie służyły one równie dobrze jak w poprzednim. Gumowa mieszanka, z której są wykonane opony, musi zachować swoje właściwości żeby opony zwiększały bezpieczeństwo zamiast je zmniejszać. Okazuje się, że ta gumowa mieszanka pod wpływem wielu różnych warunków, traci swoje właściwości i zamiast być np. elastyczna, twardnieje a potem podczas jazdy pęka.
Niewłaściwe warunki przechowywania opon wpływają na zmiany właściwości fizycznych, do których należy odkształcenie ściany bocznej, stopki, czy czoła bieżnika. Ma to bezpośredni wpływ na krótszy okres przydatności opon do eksploatacji, jak również doprowadzać do powstania zniszczeń wykluczających opony z dalszego użytkowania.
Jeszcze podczas demontażu opon, warsztat powinien oznaczyć położenie każdej opony w samochodzie. Warto wiedzieć, która opona gdzie była umiejscowiona, by przy ponownym montażu umieścić każdą w tym samym miejscu, lub zmienić jej miejsce zgodnie z regułami rotacji. Miejsce położenia ponownie użytkowanej opony nie powinno być przypadkowe.
Kolejną rzeczą jest wyczyszczenie, a najlepiej umycie zdejmowanych opon. Szczególnie istotne jest to po sezonie zimowym, kiedy to na oponie może zalegać sól, błoto i piasek. Po sezonie letnim obejrzyjmy opony z boku, czy nie są uszkodzone przez silne słońce i czy między kostki bieżnika nie są powciskane drobne kamyki, które powinniśmy usunąć przed składowaniem.
Prawidłowe przechowywanie opon powinno spełniać następujące warunki:
- Pomieszczenie powinno być chłodne (najlepiej poniżej 25oC), suche i umiarkowanie wentylowane,
- Chronić przed bezpośrednim wpływem światła słonecznego, silnego sztucznego oświetlenia o dużej emisji ultrafioletu oraz w pobliżu źródeł ciepła,
- Razem z oponami nie powinny być przechowywane środki degradujące gumę (takie jak paliwa, oleje, smary, kwasy i zasady),
- Zabezpieczenie przed kontaktem z ostrymi przedmiotami mogącymi uszkodzić oponę (metal, drewno, …),
- Z dala od źródeł ciepła jak grzejniki, płomienie i wszelkie materiały mogące wywołać iskrę, czy wyładowania elektryczne (np. prostownik),
- Nie składować jednym pomieszczeniu z urządzeniami produkującymi ozon, np. transformator,
- Przechowywać opony w stanie wolnym od naprężeń i deformacji.
W zależności czy opony są na felgach czy bez, trochę inaczej się je układa.
Wskazane jest, by same opony, pozbawione felg, przechowywać w pozycji pionowej, ustawione jedna obok drugiej. Bez względu na to, czy opony stoją na podłodze, czy na półce, co kilka tygodni warto je przekręcić o kilkanaście stopni, by się nie odkształciły. Należy unikać przypadków składowania ogumienia poziomo, kładąc jedną oponę na drugą, a zupełnie niedopuszczalne jest wieszanie ich na hakach czy linkach, gdyż w ten sposób może dojść do uszkodzenia punktów newralgicznych. Pod opony warto podłożyć jakiś kawałek gładkiej płyty (np. pilśniowej) lub - jeśli pomieszczenie jest suche - tektury. Ochroni to opony przed kontaktem z nie zawsze czystym i suchym podłożem.
Gdy komplet opon przechowujemy wraz z felgami, należy pamiętać, że nie powinno składować kół w pozycji pionowej. Najlepiej zawiesić wtedy obręcze na hakach lub specjalnych linkach przymocowanych od ściany. Dopuszcza się także składowanie kół jedno na drugim, jednakże w tym przypadku pamiętać trzeba, że co kilka tygodni należy je przestawiać, w celu uniknięcia odkształceń.