Czy potrzebne nam łańcuchy śniegowe?
   09/14/2016 08:43:21    Comments 0

Łańcuchy śnieżne montujemy by usprawnić jazdę po silnie oblodzonej i zaśnieżonej drodze dzięki dodatkowemu tarciu oczek łańcucha o lód. Umożliwia to zdecydowanie łatwiejsze manewrowanie i hamowanie w ośnieżonych i oblodzonych warunkach drogowych.

łańcuchy metalowe na śniegW naszym kraju łańcuchy nie są zbyt popularne i często stosowane. O takim zakupie myślimy zazwyczaj tylko wtedy, gdy mamy w planach wyprawę w góry. Ostatnie zimy, śnieżne i obfitujące w lód na drogach sprawiają, że poza zmianą opon z letnich na zimowe, to także łańcuchy mogą być niezwykle przydatnym elementem wyposażenia, nawet jeśli nie jeździmy po górskim terenie.

 

Przy wyborze łańcuchów warto kierować się aspektami użytkowymi. Łańcuchy metalowe występują dwojakiego rodzaju:

- zwykłe, które po przejechaniu kilkunastu metrów wymagają dociągnięcia oraz

- z samonapinaniem, gdzie wystarczy już tylko zweryfikować stopień napięcia łańcucha.

 

Warto także zwrócić uwagę na wielkość oczek i ich gęstość. Im są mniejsze i gęstsze tym jazda będzie przyjemniejsza. Znaczenie ma także kształt ogniw i wzór splotu. Płaskie ogniwa o ostrych krawędziach lepiej wgryzają się w twardy śnieg i lód w porównaniu do ogniw z okrągłego drutu.

 

Podczas użytkowania sprawdzajmy, czy łańcuchy dobrze trzymają się na oponach. Dopuszczalna prędkość w przypadku jazdy z założonymi łańcuchami to maksymalnie 40 km/h, bez gwałtownych manewrów czy nagłego hamowania. Zakazane jest poruszanie się poza ośnieżoną nawierzchnią asfaltu, gdyż przyczynia się to do uszkodzenia drogi i powoduje szybsze zużycie opon i samych łańcuchów.

 

Wymóg stosowania łańcuchów występuje tylko na drogach oznaczonych dedykowanym znakiem. W pozostałych miejscach jest to indywidualna decyzja każdego kierowcy, ale oczywiście dotyczy to tylko odcinków pokrytych warstwą śniegu lub lodu.

 

Łańcuchy tekstylne

 

tekstylna odmiana łańcuchówMniejszą popularnością cieszą się łańcuchy tekstylne, łańcuchami będąc jedynie z nazwy i takiego samego przeznaczenia. Przypominają bardziej pokrowce na opony i są określane czasami "skarpetkami". Zwiększają przyczepność koła na śliskiej nawierzchni, by zapewnić kierowcy panowanie nad samochodem.

 

Niewątpliwą zaletą tych łańcuchów jest możliwość przemieszczania się bez konieczności ich demontażu po wolnych od lodu i śniegu nawierzchniach, a także na odśnieżonych podjazdach, parkingach czy w tunelach. Podczas jazdy nie hałasują i nie wywołują drgań. Nie ma także obawy, że porysują nam felgi. Ich wadą jest teoretycznie mniejsza wytrzymałość w porównaniu do stalowych odpowiedników. Takie łańcuchy nie są również uznawane jako spełniające wymagania przepisów prawa.