Opony wzmacniane, oznaczone najczęściej symbolem "XL" pod względem zewnętrznym nie różnią się niczym od swoich odpowiedników bez tego oznaczenia. Czym więc taka opona różni się od standardowej? Kiedy należy je stosować? Na te i inne pytania odpowiada poniższy artykuł.
Opony wzmacniane możemy rozpoznać po oznaczeniach XL, EXL, RFD, RF, REF, REINF lub innych zamieszczonych na swoim boku. Posiadają zawsze opis Reinforced lub Extra Load, który informuje o tym, że konstrukcja takiej opony została poddana wzmocnieniu w stosunku do podstawowej wersji o tym rozmiarze i z tą samą rzeźbą bieżnika.
Omawiane opony odznaczają się wyższym indeksem nośności, co kwalifikuje je do montażu w samochodach, które wymagają od ogumienia takich parametrów użytkowych. Opony wzmacniane spotykamy w pojazdach o dużej masie całkowitej oraz tych, które wyposażono w silniki o dużej mocy. Główną ich cechą jest sztywniejsza ściana boczna, dzięki czemu wykazują większą stabilność podczas jazdy oraz pozwalają na rozwijanie większych prędkości, ponieważ w ich przypadku nie dochodzi do zjawiska nadmiernych odkształceń. W oponach wzmacnianych można stosować wyższe ciśnienie.
Opony z oznaczeniem XL powinny być montowane na każdym pojeździe, w którym wymaga tego homologacja jego producenta. Auta opuszczają fabrykę na oponach, których parametry prędkości i nośności są dobierane przez konstruktora. Informację o wymogach stawianych oponom znajdziemy zawsze w świadectwie homologacji. Przy zmianach opon należy zawsze dobierać indeks nośności zgodnie z tymi zaleceniami.
Plusy i minusy opon wzmacnianych
Opony wzmacniane są mocniejsze oraz posiadają lepszą charakterystykę sportową. W przypadku opon XL możliwa jest zauważalna różnica w prowadzeniu samochodu. Z powodu większej sztywności mogą obniżać komfort podróżowania. Ze względu na warunki konstrukcyjne, XL-ki mogą emitować hałas o wyższym od standardowego natężeniu. Wzmocnienia stosowane w okolicy powierzchni czołowej opony mogą się przyczyniać do wzrostu oporów toczenia i związanym z tym większym poborem paliwa przez pojazd. Na większe spalanie paliwa wpływa również większy ciężar takiej opony.
Większa nośność bierze się głównie z zastosowania mocniejszych materiałów, dodatkowej warstwy osnowy oraz wprowadzenia dodatkowych, bardziej wytrzymałych elementów. Czasami zwiększenie gęstości tkania kordów daje również pożądany efekt.
Podsumowując można powiedzieć, iż opony wzmocnione powinny trafić na każde auto na którym zostały homologowane przez producenta. Jeżeli wytyczną producenta danego pojazdu jest, by użytkować na nim opony wzmacniane, to nie możemy tego ignorować. Nie stosowanie się do tych zaleceń i jazda na tańszym, nie wzmacnianym ogumieniu stanowi naruszenie przepisów i co ważniejsze zwiększa ryzyko wypadku oraz przyśpiesza zużycie niewłaściwej opony. Zalecenie bądź konieczność zakładania opon XL może dotyczyć vanów, dużych sedanów, kombi, samochodów dostawczych, czy aut sportowych z wysokimi osiągami. W przypadku wymiany opon z oznaczeniem XL należy się upewnić, iż indeks nośności nowej opony o tym samym rozmiarze nie jest niższy w stosunku do opony oryginalnej.