Przy konstrukcji nowych samochodów wykorzystuje się różne typy układów zawieszeń. Rozwiązania te nie pozostają bez wpływu sposób zużywania się opon. Producenci samochodów, jak również producenci opon dokładają wszelkich starań, aby minimalizować wpływ coraz bardziej zaawansowanych technologii na zużywanie się zawieszenia oraz opon.
Ząbkowanie to nietypowy sposób zużywania się bieżnika, polegający na nierównomiernie ścierających się jego klockach. Część czołowa klocków wyciera się wolniej niż strona krawędzi spływu. Po pewnym czasie taka opona zaczyna więc przypominać z profilu tarczę piły. Zjawisko to wpływa negatywnie na hałaśliwość obracających się kół auta.
Tego rodzaju zużycie zależy od wielu czynników, a w szczególności od:
- ustawienia geometrii, która może zawierać się w wartościach przewidzianych przez producenta, ale nie pozostawać bez wpływu na zużycie opon, często będąc kompromisem pomiędzy najlepszym zachowaniem się samochodu a zużyciem m.in. opon;
- ciśnienia powietrza znajdującego się w kołach;
- stylu jazdy oraz rodzaju dróg, po których się poruszamy; okazuje się, że łagodna jazda na długich dystansach bez pokonywania zakrętów może mieć negatywny wpływ na tego typu zużycie;
- konstrukcji zawieszenia, która poprawiając w znaczący sposób stabilność oraz właściwości jezdne samochodu np. przy pokonywaniu zakrętów nie pozostaje bez wpływu na charakterystykę zużycia opon;
- obciążenia auta, które może w znaczącym stopniu zmieniać charakterystykę układu zawieszenia (np. samochody typu kombi użytkowane wyłącznie np. do dojazdów do pracy bez obciążenia osi tylnej);
- stanu technicznego elementów zawieszenia, które mogą dawać efekt podobny do zużycia w formie „ząbkowania" bieżnika;
- stanu nawierzchni dróg, po których się poruszamy.
Zużycie to dotyczy w szczególności tylnej (wleczonej) osi samochodów o wielowahaczowej konstrukcji zawieszenia, którą zaprojektowano w sposób zapewniający wysoki komfort jazdy, doskonałe tłumienie drgań, wysoką przyczepność ogumienia do nawierzchni w różnych warunkach jazdy.
Przypadki ząbkowania opon dotyczą w mniejszym lub większym stopniu wielu modeli współczesnych samochodów.
Nie można całkowicie wyeliminować tego typu zużycia opon. Można jedynie starać się ograniczyć jego występowanie poprzez:
- kontrolę geometrii kół pojazdu;
- utrzymywanie zalecanego ciśnienia w kołach;
- prawidłowe wyważanie kół, które powinno być powtarzane przynajmniej raz na 10 tysięcy przejechanych kilometrów.
Zużycie to nie ma wpływu na bezpieczeństwo użytkowania pojazdu. Obniża jedynie komfort jazdy.